Informatie over MHC Muiderberg
Klik voor meer informatie over de betreffende categorie
 Accommodatie & Bar (2)
 Algemeen (8)
 Contributie (1)
 Lidmaatschap (3)
 LISA (2)
 Spelregels (5)
 Sponsormogelijkheden (1)
 Vertrouwenspersoon (1)

Mist u informatie hier? Mail ons op [email protected]

VERTROUWENSPERSOON - Suzanne Bakermans

Suzanne Bakermans

Onze vertrouwenscontactpersoon
Jouw luisterend oor

Ook MHC Muiderberg wil natuurlijk een veilige vereniging zijn, waar iedereen met plezier bezig is met hockeyen. Als speler, als coach of manager, als trainer, als ouder of bezoeker.

Een vertrouwenscontactpersoon (VCP), is dat nou nodig?
Meestal niet gelukkig. Want bijna altijd lossen we eventuele problemen met elkaar op. Gelukkig maar. En toch zijn er situaties denkbaar waarin je de rechtstreekse confrontatie niet kunt, of durft aan te gaan. Als een conflict hoog oploopt bijvoorbeeld. Of je wordt gepest. Jouw kind voelt zich onveilig door discriminerende opmerkingen. Of er is sprake van seksuele intimidatie.
Ja, maar dat komt bij ons toch niet voor?
Hopelijk niet. Dan hebben we onze vertrouwenspersoon niet nodig.

Maar stel nu dat...

De praktijk in de Nederlandse sportwereld heeft uitgewezen dat grensoverschrijdend gedrag niet altijd voorkomen kan worden. En voor die momenten hebben wij een vertrouwenspersoon.

Suzanne Bakermans
Suzanne is integratief kinder- en jeugdtherapeut en als professional aangesloten bij de beroepsverenigingen VIT en RBCZ. Daarnaast kent ze als oud-bestuurslid Hockeyzaken de club goed en heeft ze in eerdere functies bewezen onafhankelijk te zijn onder alle omstandigheden.

Vertrouwenspersoon Suzanne Bakermans is het centrale aanspreekpunt van MHC Muiderberg.
De onafhankelijke professional, het luisterend oor. Haar doel is dat wij met elkaar zorgdragen dat we in onze vereniging goed met elkaar omgaan en wij ons allemaal veilig voelen. Zonder uitzondering.

Voorkomen is beter dan genezen

Onze vertrouwenscontactpersoon is er ook voor situaties vóór dat een probleem ontstaat. Bij onze vertrouwenspersoon kun je terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Daarbij: snel melden, erover praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie maakt dat deze niet verergert en ook herhaling voorkomen kan worden.

Wanneer kun je terecht bij Suzanne?

Bijvoorbeeld met vragen die gaan over:

·       Pesten en gepest worden;

·       Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort;

·       Grensoverschrijdend gedrag; de manier waarop je wordt benaderd en/of aangeraakt door een   teamlid, scheidsrechter, trainer, coach, manager of anderen op de club ervaar je als onprettig;

·       Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;

·       Iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.

Seksuele intimidatie
Als er sprake is van seksuele intimidatie en je wilt dit niet meteen bespreken met onze  vertrouwenspersoon, dan kun je ook terecht bij het NOC*NSF-meldpunt met eerste vragen, twijfels of om je verhaal te vertellen. Het NOC*NSF meldpunt is dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend en op feestdagen. Het nummer is 0900 - 202 55 90 (€ 0,10 per minuut).

Hoe vertrouwelijk is een vertrouwenscontactpersoon?

Heel vertrouwelijk. Een vertrouwenscontactpersoon kan alleen goed functioneren als jij je veilig voelt. Dus jouw vraag of verhaal is bij Suzanne in veilige handen.
Toch kan het in een conflictsituatie belangrijk zijn om ook de ‘andere’ persoon bij een vraag of probleem te betrekken. Maar wees gerust; dit zal nooit zonder overleg en toestemming gebeuren! Van de gesprekken die tussen jou en de vertrouwenspersoon plaatsvinden wordt niemand van op de hoogte gesteld, zonder dat jij daar:

a. toestemming voor hebt gegeven

b. van op de hoogte bent

De activiteiten van de vertrouwenspersoon vallen onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. Minimaal één keer per jaar, bij het afsluiten van het jaar in september, rapporteert de vertrouwenscontactpersoon aan het bestuur óf er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe de voortgang en de afsluiting hebben plaatsgevonden. Deze rapportage is volledig anoniem.

Waar is de vertrouwenscontactpersoon niet voor?

In principe is de Suzanne beschikbaar voor incidenten, vermoedens van incidenten en vragen hier omheen, die tussen MHC Muiderberg-leden plaatsvinden of hebben plaatsgevonden, of waarbij een relatie is tussen activiteiten in clubverband en de betrokkene(n).

Bij twijfel: bespreek met de vertrouwenspersoon of je vraag bij haar op de juiste plaats is.

De vertrouwenspersoon zal mensen niet persoonlijk opvangen en/of begeleiden. Als er verdere opvang noodzakelijk is, zal dit, altijd met toestemming van de betrokkene(n), plaatsvinden buiten MHC Muiderberg.

De vertrouwenscontactpersoon is er voor iedereen, van elke leeftijd die een relatie heeft met de club, als lid, vrijwilliger of professional. Je kunt de vertrouwenspersoon bereiken via e-mail: [email protected]
Mocht je liever willen bellen, bel gerust: 06-36306686

Vertrouwenscontactpersoon?
Inderdaad, de KNHB noemt deze functionaris een vertrouwenscontactpersoon, maar dat vinden wij een beetje lang. Daarom kiezen wij dagelijkse praktijk voor ‘vertrouwenspersoon’.

Tot slot

Wij volgen en voeren het beleid aanbevolen door de KNHB. Iedereen die meer wil lezen over het te voeren beleid, protocol omtrent vertrouwenskwesties kan de volgende link raadplegen. Daarin staat uitvoerig beschreven wat de taken van een VCP omvatten.