Afscheid van Nicole Witvoet-van Buchem (oprichter van onze club)
3-5-2019  |

Afscheid

Nicole Witvoet - van Buchem (89)

Goh, dacht Nicole Witvoet in 1975, ik heb drie kinderen die misschien wel willen hockeyen, maar dan moeten ze naar Bussum, Naarden of Weesp. Wat onhandig. Dat moet anders kunnen.

Als bestuurslid van de plaatselijke Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen (NvvH) schreef ze samen met nog een paar enthousiastelingen een brief aan de inwoners van Muiderberg.
‘Kinderen die willen hockeyen zijn aangewezen op het Gooi en Weesp, dat brengt op woensdag en zaterdag vervoersproblemen voor de moeders met zich mee.’

Die goeie ouwe tijd, toen moeders nog 24/7 moeders waren…

De brief werd in december 1975 huis-aan-huis-verspreid.
In juli 1976 kwam een tweede brief. De Vereniging van Huisvrouwen had maar liefst 90 aanmeldingen binnen. Genoeg voor 4 jeugd- en 2 seniorenteams.

Nicole Witvoet en haar gezelschap meldden zich bij de burgemeester en vroegen of ze dat veld in het Kocherbos mochten huren. De voetbalclub was immers van daaruit vertrokken naar de Negen Morgen. Na enige onderhandelingen ging het licht op groen. Op 10 september 1976 werd de Mixed Hockey Club Muiderberg opgericht. Het veld in het Kocherbos werd opnieuw ingezaaid en tot het bespeelbaar was, werd ‘getraind’ op het grasveldje in het Echobos.

Binnen een jaar na de eerste plannen was het voor elkaar. Nicole had haar werk gedaan, haar man Joop Witvoet nam het initiatief over en werd penningmeester in het eerste bestuur van onze club. Hun kinderen Hanneke, Caroline en Gerjan waren een van de eerste leden. En moeder Nicole zag dat het goed was.

Hier past een diepe buiging voor de vrouw die feitelijk het initiatief nam om onze club op te richten. Ook de afgelopen jaren kwam ze samen met man Joop nog regelmatig kijken. Ze waren de vrolijkste gasten bij de lustrumreceptie en namen graag een kijkje bij Wakefield. Apetrots op de club, maar vooral op haar kleinzonen Tim en Koen, zonen van dochter Hanneke en Roel Bos. Tim en Koen heb oma’s genen, lijkt me. Zodra er iets te doen is, staan ze vooraan om te helpen en ze maken altijd een feestje van 't leven.

En oma? Ze zag dat het goed was en vertrok.

Dankjewel Nicole Witvoet - van Buchem, dat u de basis van onze club hebt gelegd. We zullen goed voor haar blijven zorgen.

Namens het bestuur wens ik familie, vrienden en betrokkenen veel sterkte.

Bart van Straaten

Secretaris

PS In de bijlage een kopie van de eerste brieven aan de inwoners van Muiderberg. Met dank aan Luuk Donders.

Bijlage: oproep 1975 nvvh(1).jpg